Projekt Presents: A Dark Cabaret

A Projekt: Darkwave sorozat keretén belül került 2005-ben kiadásra a Projekt: Dark Cabaret válogatás. A Dark Cabaret fiatal műfaj mégis nagyon sok helyről merít. Fő forrásai az 1920-as évek weimari Németországának kabaréi, valamint az 1970-es évek post punk, gothic és deathrock zenei világa és öltözködési kultúrája. A sajátos világot tovább fűszerezi a hangszerek szokatlan variációja, mint a csak zongora és dob felállású The Dresden Dolls esetében is, de kihallani a fénykorát élő Marlene Dietrich hatását, ugyanakkor Rozz Williams élete és munkássága is alapvetően meghatározó a műfaj szempontjából. A válogatáson is szerepel a Christian Death korán elhunyt legendás énekese, méghozzá a Flowers című dallal, ami korábban a Gitane Demone-nal készített "Dream Home Heartache" lemezen volt hallható. A műfaj előadóit továbbá olyan zenészek ihlették meg mint - a teljesség igénye nélkül - Nico, Nina Hagen vagy Danny Elfman.

A zenei hatások mellett fontos kitérni a műfaj szereplőinek külső megjelenésére, valamint színpadi produkcióiknak látványelemeire is. Nem véletlen, hogy a vaudeville-re jellemző világ és a börleszk irodalom ekkora hatással van a zenekarokra. Egyrészt mert a vaudeville maga is kevert műfaj, amely az 1880-as évektől az 1930-as évek elejéig virágzott Észak Amerikában. Másrészt mert az előadók nagy része is erről a kontinensről származik. A vaudeville előadások nem egységes, és sokszor nem is összefüggő performanszok voltak, koncertek, komédiások, akrobatikus számok, rövid filmbetétek, horror-showk követték egymást, de ezekben a produkciókban helye volt abnormális szervi elváltozásokkal rendelkező emberek bemutatásának, és "blackface" előadásoknak is.

A 2005-ben megjelent válogatás szerkesztői igen ügyes kézzel válogattak a nagy elődök és friss előadók közül. A nyitó dal az egyik személyes kedvencem a Coin operated boy a The Dresden Dolls-tól. Zaklatott mégis harmonikus, himnikus egyúttal mégis groteszk dal ez, rengeteg verbális és muzikális komikumelemmel, szinte minden adott egy koszos bordó falvédőjű, rosszul megvilágított és lebontásra ítélt alagsori kabaré hangulatához, melynek vendégei és művészei teljesen feloldódnak a hely sziluettjében. A Revue Noir is erős szerzeménnyel szerepel, a Sometimes, sunshine már kevésbé viccel, inkább siratva táncoltat. Jill Tracy is írt egy darabot a válogatásra, Az Evil night together korábban már megjelent a Diabolical Streak című lemezen. Ez a tétel a zongora és hegedű játékával, és nikotinban áztatott hangszálakkal akár egy jazz lemezen is elfért volna. A Katzen-Jammer Kabarettnek sem kell semmiért szégyenkeznie, punkos lendület, hasító énekhang, amely kedvesen megtöri a lemez vonalát, épp jókor. Utána ugyanis gitár centrikusabb előadók jönnek, mint például az Audra a Cabaret Fortune Teller című dalával. Itt már nemcsak az akusztikus gitár, és a zajos háttér, hanem a - ezúttal torzított - férfiének is előlép, a korábbi daloknál ugyanis mindenütt énekesnőket hallhattunk. Az Audra után újra a hölgyeké a főszerep, ezúttal egy bluesosabb dalban a Pretty faces-ben Nicky Jaine-től. Puritán, szinte csak akusztikus gitáros tétel, csukott szemmel hallgatva még a szélbe kapaszkodó és sorsára hagyott szalma gombolyagok képe is felrémlik a korai western filmekből. Zaklatottabb dal következik azonban a Pretty Balanced előadásában, a Simon's Sleeping. Garázshangulatú, punkos lendületű dal egy - a hangja alapján - körülbelül érettségi előtt álló hölgy torkából. Régi klasszikus a Black Tape For A Blue Girl is szerepel a Knock three times című dalának remixelt változatával. A megszokott minőség, kicsit a kabaré hangulatára hangszerelve. Újra a lázadóbb vonal kerül előtérbe a The Bridestól az Audience to the end című dal formájában. A tízedik a már a bevezetőben említett feltétlenül klasszikus Rozz Williams dal, a Flowers. A Flowers a lemez leghosszabb, legmélyebb és legtisztább darabja is egyben. Az albumot a Thoushaltnot érdekes hangulatú de kellemes szerzeménye a True love zárja.

Nyugodt szível ajánlható ez a lemez szinte bárkinek, aki egy dekadens mégis klasszikussá érett korszak valamint, egy sokszor és sokféleképpen definiált és félreértett szubkultúra házasságából született gyerek első lépéseit szeretné figyelemmel kísérni.

Honlap: Dark Cabaret


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2013. 04. 16. - 11:18 | © szerzőség: Herr Jozef